登录  
 加关注
   显示下一条  |  关闭
温馨提示!由于新浪微博认证机制调整,您的新浪微博帐号绑定已过期,请重新绑定!立即重新绑定新浪微博》  |  关闭

beargoodman 的博客

鸟鸣溪谷柳鸣春,万类和融释醉痕。骚客登楼临曲水,金威雅集胜兰亭。

 
 
 

日志

 
 

唱 歌(一七)  

2016-02-20 10:45:56|  分类: 译著 |  标签: |举报 |字号 订阅

  下载LOFTER 我的照片书  |

  (一七)

【英】克里斯蒂娜·罗塞蒂 

熊良銋 

 

065

 

我是一位国王,

或是一位皇上,

我戴着堂皇的冠冕,

和君王的荣光;

我挥舞着

金黄色的权杖,

一朵鲜紫的旗花,

象王旗迎风飘扬、

 

精明的元老

和耆宿贤能,

都是我的顾问,

他们返老还童;

站在我周围恭候的,

全是贵妇王公,

而欢乐的贫民,

在我的门前鞠躬。

 

066

 

有一物有头没有眼,

有一物有眼没有头,

只要动脑筋就能找到答案,

尽管如此推求,

一半答案与线挂钩。

 

067

 

如果老鼠会飞,

或是乌鸦会游水,

如果鲱鱼会走路说话,

我就愿意象他无悔。

 

如果老鼠会飞,

他就可能飞开;

如果乌鸦会游水,

他就可能变白;

如果鲱鱼会走路说话,

他会说什么来?

 

068

 

给我唱支歌吧——

要我唱什么歌?——

快乐的三姐妹,

围着圈子舞婆娑。

她们的腿脚轻快,

象鸟的翅膀灵活。

 

给我讲个故事吧——

我有什么可讲?

讲悲伤的两姐妹,

和悲鸣的丧钟,

叮一声当一声,

丧钟响叮当。

 

附录:原诗

 

Sing-Song  (XVII)

Written by Christina G. Rossetti

Translated by Liangren Xiong

 

065

 

I am a King,

Or an Emperor rather,

I wear crown-imperial

And prince's-feather;

Golden-rod is the scepter

I wield and wag,

And a broad purple flag-flower

Waves for my flag.

 

Elder the pithy

With old-man and sage,

These are my councilors

Green in old age;

Lord-and-ladies in silence

Stand round me and wait,

While gay ragged-robin

Makes bows at my gate.

 

066

 

There is one that has a head without an eye,

And there's one that has an eye without a head:

You may find the answer if you try;

And when all is said,

Half the answer hangs upon a thread!

 

067

 

If a mouse could fly,

Or if a crow could swim,

Or if a sprat could walk and talk,

I'd like to be like him.

 

If a mouse could fly,

He might fly away;

Or if a crow could swim,

It might turn him grey;

Or if a sprat could walk and talk,

What would he find to say?

 

068

 

Sing me a song—

What shall I sing? –

Three merry sisters

Dancing in a ring,

Light and fleet upon their feet

As birds upon the wing.

 

Tell me a tale—

What shall I tell?

Two mournful sisters,

And a tolling knell,

Tolling ding and tolling dong,

Ding dong bell.

 

  评论这张
 
阅读(340)| 评论(0)

历史上的今天

评论

<#--最新日志,群博日志--> <#--推荐日志--> <#--引用记录--> <#--博主推荐--> <#--随机阅读--> <#--首页推荐--> <#--历史上的今天--> <#--被推荐日志--> <#--上一篇,下一篇--> <#-- 热度 --> <#-- 网易新闻广告 --> <#--右边模块结构--> <#--评论模块结构--> <#--引用模块结构--> <#--博主发起的投票-->
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

页脚

网易公司版权所有 ©1997-2018